Συμβουλές χρήσης του Διαδικτύου

Αναδημοσιεύεται με την άδεια του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Παπάγου

1. ΓΕΝΙΚΑ

Στο ∆ιαδίκτυο δεν μπορούμε να είμαστε απόλυτα προστατευμένοι.  Χρειάζεται να γνωρίζουμε τους κινδύνους και να είμαστε προσεκτικοί, όπως άλλωστε και στην πραγματική ζωή.

Στο ∆ιαδίκτυο δεν είμαστε ανώνυμοι.  Κάθε ενέργειά μας αφήνει ηλεκτρονικά ίχνη. Ό,τι δημοσιεύουμε στο ∆ιαδίκτυο δεν διαγράφεται ποτέ!

Αλλάζουμε τον προεπιλεγµένο κωδικό χειρισµού του router και δημιουργούμε ένα νέο, δυνατό κωδικό.

Επιλέγουμε ασφαλείς κωδικούς που αποτελούνται από συνδυασµό γραµµάτων, συµβόλων και αριθµών.

2. ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΣ ΕΚΒΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΟΥ & SEXTING

Η ∆ιεύθυνση ∆ίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δέχεται πληθώρα καταγγελιών από πολίτες που απέστειλαν γυμνές ή ημίγυμνες φωτογραφίες σε γνωστούς ή αγνώστους και έπεσαν θύματα εκβιασμού γι' αυτό τα παιδιά μας ΔΕΝ πρέπει να:

  • Ανοίγουν την κάμερα του υπολογιστή τους για να συνομιλήσουν με αγνώστους που γνώρισαν στο ∆ιαδίκτυο,
  • Στέλνουν φωτογραφίες ή προσωπικά δεδομένα που τους βοηθούν να τα εντοπίσουν στην πραγματική ζωή,
  • Εμπιστεύονται άτομα τα οποία δεν γνωρίζουν και να δέχονται να τα συναντήσουν.

Πρέπει να:

  • Σκέφτονται καλά, πριν αναρτήσουν φωτογραφίες τους, γιατί δεν ξέρουν πού θα καταλήξουν,
  • Μιλούν σε άτομα εμπιστοσύνης εάν κάποιος τα απειλεί ή τα εκβιάζει, χρησιμοποιώντας προσωπικές φωτογραφίες ή βίντεο.
Βίντεο του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, βασισμένο σε πραγματικά περιστατικά

3. CYBERBULLYING - ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΜΕΣΩ ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΟΥ

Ο ψηφιακός εκφοβισμός είναι οποιαδήποτε πράξη εκφοβισμού, επιθετικότητας, παρενόχλησης, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς που πραγματοποιείται μέσω του ∆ιαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων, η οποία επαναλαμβάνεται ανά τακτά ή άτακτα χρονικά διαστήματα.  Στόχος του επιτιθέμενου είναι να προκαλέσει ζημιά ή να βλάψει το θύμα του.

ΠΩΣ ΕΚ∆ΗΛΩΝΕΤΑΙ:

  • Αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων με υβριστικό-προσβλητικό-σεξουαλικό-απειλητικό-εκβιαστικό περιεχόμενο,
  • ∆ιάδοση προσβλητικών φημών online (π.χ. σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, ή σε ομαδικές συνομιλίες),
  • ∆υσφήμηση σε τρίτους κάνοντας αναρτήσεις ή στέλνοντας emails χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης του θύματος,
  • Ανάρτηση φωτογραφιών-βίντεο στο ∆ιαδίκτυο, σε ιστοσελίδες, σε blogs και σε chat rooms,
  • Ενοχλητικές κλήσεις και sms στο κινητό τηλέφωνο,
  • Δημιουργία ιστοσελίδων που στοχοποιούν συγκεκριμένα άτομα καλώντας άλλους να δημοσιεύσουν μηνύματα μίσους,
  • Αποστολή ιών (ειδικών κακόβουλων προγραμμάτων trojan horses (δούρειοι ίπποι) με σκοπό την υποκλοπή κωδικών,
  • Εκφοβισμός στη διάρκεια ενός διαδραστικού online παιχνιδιού.
Η επικοινωνία με τα παιδιά είναι το κλειδί.  Κανένα λογισμικό γονικού ελέγχου δε θα προστατέψει τα παιδιά από κάποιον επικίνδυνο «διαδικτυακό φίλο».
Είναι σημαντικό να κατανοήσουν τα παιδιά ότι πρέπει να το πουν κι όχι να το υποστούν!

Πρέπει να:

  • Μιλήσουν σε πρόσωπα που εμπιστεύονται,
  • Αποκλείσουν τον αποστολέα των μηνυμάτων και να αποθηκεύσουν τις αποδείξεις,
  • Μην απαντήσουν και να μη δεχθούν να συναντήσουν το δράστη.

Ο ρόλος του παρατηρητή είναι κρίσιμος. Εάν εμείς αντιληφθούμε κάτι τέτοιο να συμβαίνει θα πρέπει να συζητήσουμε γι’ αυτό.

Ως γονείς πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν και να προσπαθήσουμε να ακούσουμε ολόκληρη την ιστορία χωρίς διακοπές.

4. SOCIAL MEDIA – ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ∆ΙΚΤΥΩΣΗΣ

Με τον όρο Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης αναφερόμαστε σε ιστοτόπους, στους οποίους οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν προσωπικές σελίδες, να ανταλλάξουν πληροφορίες και περιεχόμενο, να επικοινωνήσουν και να διασκεδάσουν μέσω εφαρμογών και παιχνιδιών, χωρίς να διαθέτουν εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις.

Οι πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το Facebook, το Τwitter, το Instagram και το Youtube.

Λέμε ΝΑΙ στη χρήση των Μέσων Κοινωνικής ∆ικτύωσης, αλλά ακολουθώντας βασικούς κανόνες.

Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αποφύγουν τους κινδύνους.

Πρέπει να:

  • Είμαστε κοντά στα παιδιά μας και να εμπλεκόμαστε σε κάθε διαδικτυακή τους δραστηριότητα στα Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης με τον ίδιο τρόπο που κάνουμε στις δραστηριότητες του σχολείου,
  • Αφιερώνουμε λίγο από το χρόνο μας για να περιηγηθούμε σε αυτά,
  • Θυμόμαστε ότι η απαγόρευση οδηγεί, συνήθως, σε αντίθετα αποτελέσματα, 
  • Εξηγούμε στα παιδιά μας γιατί δε δημοσιοποιούμε υλικό με προσωπικά δεδομένα μας στο ∆ιαδίκτυο,
  • Να έχουμε υπόψη μας ότι για ο,τιδήποτε δημοσιεύουμε στα Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης αποποιούμαστε τα πνευματικά δικαιώματα,
  • Συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να μην δημοσιοποιούν την καθημερινή τους δραστηριότητα στα Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης μέσω της διαδικασίας check in. Το ίδιο ισχύει και για την ανάρτηση φωτογραφιών, στις οποίες φαίνεται καθαρά το σπίτι τους, το σχολείο ή το μέρος που συχνάζουν,
  • Τονίζουμε στα παιδιά μας ότι δεν εμπιστευόμαστε άτομα τα οποία δεν γνωρίζουμε και στην πραγματική ζωή.
  • Αποτρέπουμε τα παιδιά μας να συναντηθούν με άτομα που γνώρισαν μέσω των Μέσων Κοινωνικών ∆ικτύωσης,
Προσοχή απαιτείται και στις πληροφορίες που δίνουμε και στο περιεχόμενο (αρχεία, εικόνες, βίντεο) που ανταλλάσσουμε με οποιονδήποτε χρήστη του ∆ιαδικτύου. Ακόμη και οι γνωστοί μπορεί να αποδειχθούν άγνωστοι!

Πριν αναρτήσουμε, ας σκεφτούμε τα δικαιώματά μας αλλά και τα δικαιώματα των άλλων.

Πρέπει να:

  • Μην αποδεχόμαστε αιτήματα φιλίας αγνώστων και να θυμόμαστε ότι ο «φίλος φίλου» δεν είναι δικός μας φίλος,
  • Σκεφτούμε καλά, πριν αναρτήσουμε κάποια κοινοποίηση απουσίας από το σπίτι (πχ σε διακοπές),  διότι εκείνη τη στιγμή δηλώνουμε το που και με ποιους είμαστε.

Στα social media διαδίδονται συχνά παραπλανητικές ή πλήρως ψευδείς ειδήσεις (fake news). Επιλέγουμε να ενημερωνόμαστε από αξιόπιστες πηγές και να διασταυρώνουμε τις πληροφορίες που εμφανίζονται στο ∆ιαδίκτυο.

Σε περίπτωση υποκλοπής του λογαριασμού μας ή του λογαριασμού του παιδιού μας, ενημερώνουμε τις επαφές μας και αναφέρουμε την κλοπή του στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούμε μέσω της προτεινόμενης από αυτό διαδικασίας (report).

Θυμόμαστε: Μπορεί να πάρει χρόνια να δημιουργηθεί ένας λογαριασμός και λίγα δευτερόλεπτα για να χαθεί.

Ασφαλίζουμε τους λογαριασμούς μας (χρησιμοποιούμε την επιλογή two-step authentication, δυνατούς κωδικούς πρόσβασης και διαφορετικούς ανά λογαριασμό).


Συγκλονιστικό "πείραμα" που αποδεικνύει τη μεγάλη έκθεσή μας στα κοινωνικά δίκτυα

5. ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ

Πρέπει να:

  • Προστατεύουμε τις κάρτες μας, όπως θα προστατεύαμε τα μετρητά μας.
  • Μην αποθηκεύουμε ή σημειώνουμε τον κωδικό PIN μας.
  • Μην αποκαλύπτουμε ΠΟΤΕ το PIN μας σε οποιονδήποτε.
  • Έχουμε αποθηκευμένο τον αριθμό επικοινωνίας της υπηρεσίας αποκλεισμού καρτών της τράπεζάς μας, 
  • Εξοικειωθούμε με τους γενικούς όρους και τις προϋποθέσεις της κάρτας μας,
  • Διατηρούμε ΠΑΝΤΑ την κάρτα μας στην κατοχή μας,
  • Ορίσουμε όρια ανάληψης και αγορών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες μας.

Οι κάρτες που έχουν λήξει πρέπει να ακυρώνονται με κοπή σε πολλά κομμάτια, ώστε η μαγνητική λωρίδα και το chip να καταστρέφονται.

Μόνο εγκληματίες θα ζητήσουν τους κωδικούς της ηλεκτρονικής τραπεζικής μας ή τα στοιχεία της κάρτας μας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου. Ούτε η τράπεζά μας ούτε οι αστυνομικές αρχές θα μας ζητήσουν ποτέ κάτι τέτοιο.

Αν έχουμε αποκαλύψει τους κωδικούς της ηλεκτρονικής τραπεζικής μας ή τα στοιχεία της κάρτας μας σε άγνωστο άτομο, ακυρώνουμε την κάρτα και επικοινωνούμε αμέσως με την τράπεζά μας.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΟNLINE ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ:

1. Κάνουμε αγορές μόνο από αξιόπιστες ιστοσελίδες.
Πραγματοποιούμε αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουμε ή που έχουμε αγοράσει ξανά και ελέγχουμε τις αξιολογήσεις κάθε πωλητή σε ιστοσελίδες όπως Amazon και EBay.
2. 
Ελέγχουμε τις επαναλαμβανόμενες χρεώσεις.
Πριν δώσουμε τα στοιχεία της κάρτας μας για την πληρωμή μιας επαναλαμβανόμενης υπηρεσίας μέσω διαδικτύου, ψάχνουμε τον τρόπο διακοπής αυτής.
3. Πολλά διαδικτυακά καταστήματα ζητούν την αποθήκευση των στοιχείων πληρωμής
.
Σκεφτόμαστε διπλά πριν αποφασίσουμε και βεβαιωνόμαστε ότι κατανοούμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν.
4. Χρησιμοποιούμε κάρτες κατά τις διαδικτυακές αγορές.
Οι περισσότερες κάρτες διαθέτουν ισχυρή πολιτική προστασίας πελάτη. Εάν δεν λάβουμε το προϊόν που έχουμε παραγγείλει, ο εκδότης της κάρτας θα μας αποζημιώσει.
5. Βεβαιωνόμαστε για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων.
Αναζητούμε το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή URL και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.
6. Αποθηκεύουμε πάντα όλα τα παραστατικά (έγγραφα) που σχετίζονται με διαδικτυακές αγορές.
Ενδέχεται να χρειαστούν για τον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων της αγοράς ή για την απόδειξη της πληρωμής των προϊόντων.
7. Εάν δεν αγοράζουμε συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, δεν υποβάλλουμε τα στοιχεία της κάρτας μας.
Όταν αγοράζουμε μέσω διαδικτύου από ιδιώτη, δεν στέλνουμε χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή. Εάν είναι δυνατό, διατηρούμε το δικαίωμα της πρότερης παραλαβής των προϊόντων (διαδικασία αντικαταβολής).
8. Επιλέγουμε την αντικαταβολή ως τρόπο πληρωμής ή μια προπληρωμένη κάρτα (Prepaid).
9 Δεν στέλνουμε χρήματα σε κάποιον που δε γνωρίζουμε.

Εάν κάποιος μας προσεγγίσει μέσω διαδικτύου και μας ζητήσει χρήματα πρέπει να σκεφτούμε εάν θα δίναμε μετρητά σε άγνωστο πρόσωπο στο δρόμο.
10. Ποτέ δεν δίνουμε τον αριθμό της κάρτας μας, το PIN ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).
11. Αποφεύγουμε διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (Verified by Visa/Mastercard Secure Code).
12. Δεν στέλνουμε ποτέ στοιχεία της κάρτας μας, με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail).Μερικά διαδικτυακά καταστήματα εκτός Ευρώπης, ίσως αιτηθούν την αποστολή μέσω fax, αντιγράφου της κάρτας ή του διαβατηρίου μας, ως εγγύηση.

6. ΚΙΝΗΤΑ

Πρέπει να:

  • Κάνουμε εγκατάσταση εφαρμογών μόνο μέσω των επίσημων καταστημάτων,
  • Αποφύγουμε τη σύνδεση σε δωρεάν wi-fi, γιατί μπορεί να μας κοστίσει ακριβά, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια της συσκευής μας και των αρχείων μας.

7. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Τα διαδικτυακά παιχνίδια είναι δισδιάστατα ή τρισδιάστατα παιχνίδια που παίζονται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή στις παιχνιδομηχανές και, μέσω του διαδικτύου, ο χρήστης μπορεί να παίζει και να αλληλεπιδρά σε έναν ενιαίο, εικονικό κόσμο.

O κόσμος που περιγράφουν δε σταματά ποτέ και υφίσταται ακόμα και όταν ο παίκτης δεν είναι συνδεδεμένος. Οι διαδικτυακές δυνατότητες επιτρέπουν την ταυτόχρονη επικοινωνία χιλιάδων παικτών, από διαφορετικές χώρες και πολιτισμικό υπόβαθρο, και την αλληλεπίδρασή τους.  Επίσης, προσφέρουν ένα ισχυρότατο σύστημα συνεχών ανταμοιβών, μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς εξελίσσεται και εμπλουτίζεται. Τα διαδικτυακά παιχνίδια κρατούν τους παίκτες σε εγρήγορση, και είναι σχεδιασμένα για να προσελκύουν μεγάλους αριθμούς παικτών.

Ενημερώνουμε τα παιδιά μας ότι:

  • Παίζουμε με όρια και κανόνες!
  • Δεν χρησιμοποιούμε ψευδώνυμα (nicknames) που δείχνουν το φύλο και την ηλικία μας,
  • Είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν σε ένα παιχνίδι επικοινωνούν μαζί μας άγνωστοι χρήστες και ακολουθούμε τη διαδικασία αναφοράς (report) ή/και μπλοκαρίσματος (block), εάν μας ενοχλεί,
  • Φροντίζουμε να έχουμε έναν ασφαλή λογαριασμό, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στον κωδικό πρόσβασης (password) που χρησιμοποιούμε,
  • Προσέχουμε πόση ώρα περνάμε παίζοντας το αγαπημένο μας παιχνίδι για να μη χάσουμε τον έλεγχο και εθιστούμε. 

8. ΕΘΙΣΜΟΣ

Οι έρευνες δείχνουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου που παρουσιάζουν κατάχρηση ή εθισμό σε αυτό, είναι παίκτες διαδικτυακών παιχνιδιών.

Συμπτώματα που πρέπει να μας προβληματίσουν, είναι όταν τα παιδιά:

  • Ασχολούνται συνεχώς με το διαδίκτυο, παραμελώντας συχνά τις υποχρεώσεις τους,
  • Ξεχνιούνται συχνά στον υπολογιστή και δεν έχουν συναίσθηση του χρόνου που αναλώνουν σε αυτόν,
  • Προτιμούν τα παιχνίδια στο διαδίκτυο, από το να συναντούν φίλους τους, με αποτέλεσμα να απομονώνονται,
  • Παρουσιάζουν  μειωμένη απόδοση στο σχολείο,
  • Ασχολούνται με το Διαδίκτυο ακόμα και την ώρα του φαγητού ή την ώρα που διαβάζουν,
  • Αντιδρούν πολύ νευρικά, θυμωμένα ή επιθετικά όταν κάποιος τα διακόπτει από το παιχνίδι ή από τη συζήτηση που έχουν online,
  • Ξενυχτούν συχνά για να μένουν συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο.

Θα πρέπει λοιπόν να παρατηρήσουμε τα προειδοποιητικά σημάδια, να αντιδράσουμε και να βρούμε έναν τρόπο διαχείρισης της κατάστασης, θέτοντας ένα πλαίσιο ώστε να απομακρύνουμε το παιδί ή τον έφηβο από τη μόνιμη ασχολία του με το διαδίκτυο.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο να έχουν τεθεί κάποιες βάσεις, ώστε όταν το παιδί φτάνει στην εφηβεία, να υπάρχουν όρια.  Για να υπάρξουν ωστόσο όρια θα πρέπει εμείς οι γονείς να μπορέσουμε να διαθέσουμε τον απαραίτητο χρόνο για να συμβουλέψουμε και να κατευθύνουμε κατάλληλα τα παιδιά μας. Ο σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν τα ίδια τον απαραίτητο αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία αναφορικά με τη χρήση του ∆ιαδικτύου.

9. CHAT ROOMS

Με τον όρο chat rooms (δωμάτια επικοινωνίας) αναφερόμαστε σε διαδικτυακούς χώρους που επιτρέπουν την άμεση και σε πραγματικό χρόνο επικοινωνία μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών.

Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αποφύγουν τους κινδύνους.

Πρέπει να:

  • Ενημερωθούμε για το πρωτόκολλο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται στα chat rooms (emoticons, greeklish, ακρωνύμια) ή ακόμα καλύτερα να ζητήσουμε από το παιδί μας να μας εκπαιδεύσει!
  • Συζητήσουμε με τα παιδιά μας για την δραστηριότητά τους στα chat rooms (ποια chat rooms επισκέπτονται ή ποια θα ήθελαν να επισκεφτούν, για ποια θέματα συζητούν κ.α.),
  • Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να μας μιλήσουν για τους νέους εικονικούς τους φίλους,
  • Εξηγήσουμε στα παιδιά μας ότι στο ∆ιαδίκτυο δεν πρέπει να εμπιστεύονται άτομα που δε γνωρίζουν στην πραγματική τους ζωή και δεν πρέπει να τους αποκαλύπτουν πληροφορίες (π.χ. αριθμό τηλεφώνου, διεύθυνση κατοικίας ή όνομα σχολείου) για τα ίδια ή την οικογένειά τους,
  • Μιλήσουμε μαζί τους για τους πιθανούς κινδύνους του διαδικτυακού εκφοβισμού, της αποπλάνησης, της υποκλοπής προσωπικών δεδομένων και της ανταλλαγής ανάρμοστων φωτογραφιών,
  • Προτρέψουμε τα παιδιά μας να μας αναφέρουν κάθε περίπτωση που έχουν υποστεί οποιουδήποτε είδους παρενόχληση ή συμπεριφορά που τα έκανε να αισθανθούν αμηχανία ή φόβο,
  • Παρακινήσουμε τα παιδιά μας να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο, το οποίο όμως δεν παραπέμπει στην ηλικία ή το φύλο τους,
  • ∆ιδάξουμε τα παιδιά μας πώς να σώζουν αντίγραφο μιας συνομιλίας, πως να αποκλείουν/να αγνοούν κάποιον και πως να αναφέρουν κάτι ανάρμοστο στον διαχειριστή του chat room.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Προσωπικά δεδομένα είναι κάθε πληροφορία που αναφέρεται σε ένα άτομο και το περιγράφει, όπως ονοματεπώνυμο, ηλικία, κατοικία, επάγγελμα, οικογενειακή κατάσταση, εκπαίδευση, οικονομική κατάσταση, κ.α. Τα προσωπικά μας δεδομένα χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση, καθώς εμείς περιηγούμαστε στο ∆ιαδίκτυο.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ

Η ανωνυμία στο ∆ιαδίκτυο και η δυνατότητα δημιουργίας ψεύτικων προφίλ, οδηγεί στο να μην ξέρουμε πραγματικά με ποιον επικοινωνούμε. 

Άντρες χρησιμοποιούν προφίλ με γυναικεία χαρακτηριστικά και το αντίστροφο, προσπαθώντας να αποσπάσουν τα προσωπικά στοιχεία ενός παιδιού και να το παρασύρουν.

Προτρέπουμε τα παιδιά μας να μην χρησιμοποιούν εύκολους κωδικούς πρόσβασης στις ιστοσελίδες που εγγράφονται, όπως ημερομηνίες γέννησης.

∆ιαβάζουμε τους όρους χρήσης των ιστοσελίδων που επισκέπτονται και εγγράφονται τα παιδιά μας (ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, στα forums και τα ιστολόγια).  Στη συνέχεια συστήνουμε και στα παιδιά μας να κάνουν το ίδιο.

Συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να μη δημοσιεύουν φωτογραφίες ή βίντεο που δε θα έδειχναν σε ανθρώπους στον «πραγματικό κόσμο» ή που θα μπορούσαν να τα φέρουν σε δύσκολη θέση όταν μεγαλώσουν.  Τους τονίζουμε ότι η δημοσιοποίηση υλικού (φωτογραφίες ή βίντεο) που αφορά τρίτους, απαιτεί σε κάθε περίπτωση την άδειά τους.

Εφόσον τα παιδιά διαθέτουν το δικό τους ιστολόγιο, βεβαιωνόμαστε ότι το περιεχόμενό του δεν είναι υβριστικό ή ρατσιστικό.

Δεν ξεχνάμε ότι πρέπει πρώτα εμείς οι γονείς να ακολουθούμε τους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης ώστε να δίνουμε το παράδειγμα στα παιδιά μας... σκεφτόμαστε πώς θα ένιωθαν τα παιδιά μας αν ενώ τα παροτρύνουμε να προφυλάσσουν τις προσωπικές τους φωτογραφίες, εμείς τις ανεβάζουμε στο Facebook;

Σε κάθε περίπτωση το κλειδί είναι η επικοινωνία με τα παιδιά!

∆εν θα πρέπει να αισθάνονται ότι εάν τους συμβεί κάτι κακό θα θεωρηθούν υπεύθυνα.

Αντίθετα, πρέπει να αισθάνονται ότι οι γονείς τους θα δείξουν κατανόηση και θα τα βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους και να χρησιμοποιήσουν το ∆ιαδίκτυο με ασφάλεια.


∆ιδάσκουμε στα παιδιά μας πως όπως συμπεριφέρονται στην πραγματική τους ζωή, έτσι θα πρέπει να συμπεριφέρονται και στο Διαδίκτυο.



Πηγή: Cyberkids.gov.gr - Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος